افزایش عزت نفس

عزت نفس دقیقا چیست

1397/1/17 10:14
نویسنده : علی
350 بازدید
اشتراک گذاری

بسیاری از ما می دانیم که عزت نفس ویژگی مهم و لازمیست اما تعدادی کمی می دانیم که معنای آن دقیقا چیست و کمبود و یا وجودش چه تاثیراتی در زندگی ما دارد.
از گوشه و کنار و یا مجلات و کتاب هایی که خوانده ایم معنایش را “خود باوری” ، “حرمت نفس” ،”دوست داشتن خود” ،”غرور سالم” و یا کلماتی از این دست دیده و شنیده ایم.
اما امروز می خواهم یک بار برای همیشه معنای آن را برایتان بیان کنم تا از این بعد هم تعریف درستی از آن داشته باشیم و هم معیاری برای درک دقیق آن.
در کتاب های مختلفی این مفهوم تعریف شده و باید اعتراف کنم که تقریبا هیچکدام دقیق و کامل نیستند.اما به نظرم یکی از بهترین و جامع ترین تعاریف عزت نفس این باشد :
از دو بخش به هم پیوسته تشکیل می شود.یکی باور خودتوانمندی و دیگری باور ارزشمندی.

( البته این مقاله جز قدیمی ترین مقالات سایت ما است و در مقاله ای به روز و جدید، عزت نفس را کاملتر و صحیح تر تعریف کرده ام.برای دسترسی به این مقاله روی عزت نفس چیست؟ کلیک کنید)
خودتوانمندی چیست؟

روش های شناخت عزت نفس

خود توانمندی یعنی اینکه باورکنیم توانایی فکر کردن، آموختن،انتخاب کردن و تصمیم گیری داریم.
ارزشمندی چیست؟

ارزشمندی به معنای اطمینان داشتن به ارزش خود است و اینکه خود را شایسته و لایق زندگی و نشاط بدانیم و خود را دوست داشته باشیم.
پس عزت نفس به طور خلاصه عبارت است از احساس داشتن صلاحیت وتوانمندی برای کنار آمدن با چالش های زندگی و خود را شایسته برای رسیدن به خوشبختی در نظر گرفتن است.
خود توانمندی و حرمت نفس( احساس ارزشمندی) دو ستون مهم عزت نفس سالم هستند که اگر هر کدام وجود نداشته باشند، عزت نفس خدشه دار می شود و درواقع بدون وجود یکی از آنها ناقص است.
از این بعد با دانستن معنای دقیق آن می توانید تا حدودی حدس بزنید که آیا شما فردی هستید که عزت نفس دارد یا خیر…!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)